Wetenschap onthult de oorsprong van de islam

Odon Lafontaine
Oorspronkelijke Franse editie vertaald naar het Engels (The Great Secret of Islam) en daarna naar het Nederlands – 2025 (alleen als PDF (gratis) in het Nederlands)
Zie website: thegreatsecretoftislam.com
(Engelstalige, Franstalige en Arabische PDF zijn gratis te downloaden vanaf die website;
Een hardcopy uitgave kan besteld worden via de bovengenoemde website.)
Tekst op de achterzijde van het boek – 162 pagina’s
WAT IS ISLAM? – KOMT HET EIGENLIJK VAN MOHAMMED?
De islam ontstond niet alleen uit de prediking van Mohammed; het ontwikkelde zich eerder door een langdurig en ingewikkeld proces van historische herziening. Diep geworteld in joodse en christelijke apocalyptische overtuigingen, werd de vroege islam hervormd door Arabische heersers en kaliefen om hun macht te legitimeren “in naam van God” en om een “heerschappij van God” te vestigen, die parallel liep aan hun politieke heerschappij.
Deze belangrijke ontdekking blijft zelfs vandaag de dag grotendeels onbekend bij het publiek. De afgelopen veertig jaar is er echter nieuw onderzoek blijven ontstaan, voornamelijk via vertrouwelijke publicaties en discussies tussen experts op afzonderlijke conferenties. Er vindt een stille revolutie plaats op het gebied van geschiedenis, archeologie, numismatiek, epigrafie, codicologie, exegese, taalkunde en meer.
The Great Secret of Islam streeft ernaar het grote publiek nieuwe inzichten in de islam te bieden door middel van een wereldwijd perspectief, waarbij de oorsprong ervan wordt gedetailleerd en uitgelegd op basis van wetenschappelijk onderzoek.
Uit het boek – pagina 5
Het is opmerkelijk hoe zowel niet-moslims als moslims zich ongemakkelijk voelen bij de islam. Zelfs moslimleiders beginnen te erkennen dat er iets zorgwekkends is aan de religie. De Egyptische president Al-Sisi heeft onlangs inderdaad een beroep gedaan op vooraanstaande islamitische geleerden om hervormingen door te voeren die geweldloosheid binnen de islam aanmoedigen: “een religieuze revolutie [is] nodig“.
Er rijzen vragen zoals: Waarom gaan moslims voortdurend met elkaar in conflict? Waarom is er binnen de islam een trend van intolerantie jegens andere religies? Waarom reageren hun geloofsgenoten bijna stil als er gewelddadige handelingen door moslims in naam van de islam worden gepleegd? De belangrijkste vraag blijft echter: Waarom is het zo controversieel en in sommige gevallen verboden voor moslims om deze onderwerpen te bespreken? Is er iets binnen de islam dat verborgen moet blijven?
Uit het boek – pagina 29: Wie zijn de Judeo-Nazareners? (“Joods-Nazareners”)
Historisch onderzoek heeft geleidelijk gedetailleerde informatie en bewijsmateriaal over deze belangrijke maar ongrijpbare groep onthuld. Het belang ervan komt voort uit de cruciale rol die het speelde in de ontwikkeling van de vroege islam en het ontstaan van de Koran, waarbij het belangrijkste bewijs van het bestaan ervan, en van deze rol, te vinden is in de Koran en de soenna, zoals we later zullen bespreken.
Toch is deze groep in oude historische verslagen onduidelijk gebleven, voornamelijk vanwege de kleine omvang en de neiging van hedendaagse waarnemers om het over het hoofd te zien, waarbij ze het vaak verwarden met een van de talrijke Nazarener of joods-christelijke sekten (de verschillende groepen Joden die Jezus als de Messias erkenden, zonder het christendom volledig te omarmen, en zich bleven houden aan de joodse wet).
De enige echte Joden en volgelingen van Jezus
Uiteindelijk vormden ze een alliantie met bepaalde Arabische groepen en zouden ze een cascade van gebeurtenissen in gang zetten die uiteindelijk de loop van de wereldgeschiedenis zouden veranderen. Hun religieuze doctrine is gebaseerd op een uitgebreid systeem van rechtvaardiging: de Judeo-Nazareners beschouwden zichzelf als de enige echte Joden en de enige echte volgelingen van Jezus.
Uit het boek – pagina 126 en 134
In deze context blijkt onze nieuwe exegese cruciaal te zijn: het toont aan dat de vroegste laag van de Koran, in zijn oorspronkelijke interpretatie, christelijke Arabieren aanspoorde om een alliantie te vormen met “Nazareense Joden” (Judeo-Nazarenen) voor een monumentaal oorlogsproject, dat culmineerde in de restauratie van de Tempel van Jeruzalem, en daarmee het einde der tijden, de “Dag des Oordeels” en de vestiging van Gods koninkrijk inluidde.
Historisch gezien werd “nazarener” in het Jodendom voor het eerst geassocieerd met de profetie van Jesaja. Het duidde toen op vroege joodse christenen, die zichzelf snel begonnen te identificeren als “messianen”. Na verloop van tijd ging “Nazarener” verwijzen naar Joden die Jezus erkenden als de messias van Israël, maar het christendom verwierpen.
Uit het boek – pagina 150 – Eerste pagina van de conclusie
De stukjes van de historische legpuzzel vallen op hun plaats. Kritische exegese van de Koran, gecombineerd met vooruitgang in onderzoek, onthullen het “grote geheim” van de islam: de Judeo-Nazareense basis, diepgaand beïnvloed door de tastbare revolutie die het christendom teweegbracht, en de feitelijke politiek-religieuze context van de 7e eeuw. Dit omvat de cruciale bouw van een “derde tempel” in Jeruzalem en de cruciale arabisering van de religieuze beweging, die voortkwam uit het falen van de Judeo-Nazarenen.
Dit proces ging door tot de opkomst van een macht die sterk genoeg was om het verwachte “koninkrijk van God op aarde” te implementeren, en die zijn eigen rechtvaardiging creëerde als een directe interventie van God, onafhankelijk van zijn feitelijke oorsprong – een keizerlijke religie voor het nieuwe rijk. Zo wordt de opkomst van de islam eindelijk op een coherente manier uitgelegd, waarbij de diepgaande aard ervan duidelijk wordt blootgelegd.
Vele invloeden op de eeuwenlange vorming van de islam
Toegegeven, er ontbreken nog steeds stukjes in de puzzel, maar onderzoekers maken deze geleidelijk compleet. We moeten erop vertrouwen dat ze archeologische onderzoeken voortzetten, de keuze van Mekka beter begrijpen, de vele invloeden blootleggen die zijn uitgeoefend op de eeuwenlange vorming van de islam, lagen van tekstuele en narratieve manipulaties ontleden, een kritische editie van de Koranische tekst produceren en de uitgebreide wetenschappelijke exegese ervan uitvoeren naast het islamitische verhaal – een ontmoedigende taak.
Ze zullen ongetwijfeld ook licht werpen op veel andere onderwerpen. Niettemin is de overvloed aan consistente en convergerende aanwijzingen en bewijzen die al voorhanden zijn voldoende om het “grote geheim” van de islam met aanzienlijke zekerheid volledig te verhelderen. Het kader van de legpuzzel, dat wil zeggen het algemene raamwerk van de opkomst van de islam, is onthuld, samen met veel details.
Het islamitische verhaal is een verzinsel
Vanuit een wetenschappelijk en historisch standpunt, vrij van enige religieuze of ideologische vooringenomenheid, kan nu worden beweerd dat het islamitische verhaal een verzinsel is en dat de Koran fundamenteel verschilt van wat moslims beweren.
Er is nooit een goddelijke openbaring gegeven aan een “Profeet Mohammed”, zoals de islam afbeeldt. In plaats daarvan is de islam geëvolueerd vanuit een lang en complex proces van historische herziening, geworteld in het wereldwijde politieke messianisme.
Wereldwijde politieke messianisme de drijvende kracht van de islam
Dit geleidelijke proces leidde tot een nieuwe religie die consequent de messianistische aspiraties van zijn Judeo-Nazareense oorsprong heeft nagestreefd. Deze aspiraties kwamen dus niet voort uit de uitvinding van het wahabisme in de 18e eeuw, noch kwamen ze voort uit het islamitische modernisme van de 19e en 20e eeuw dat leidde tot de opkomst van de Moslimbroederschap en vele bewegingen die vandaag de dag als extremistisch worden beschouwd. In plaats daarvan is het wereldwijde politieke messianisme altijd de belangrijkste drijvende kracht van de islam geweest – zelfs voordat de islam islam werd en nadat het andere redenen om te geloven had ontwikkeld.
Het legde een systeem van politieke overheersing op aan de burgermaatschappij, dat religieuze gevoelens uitbuitte om totalitaire controle te bewerkstelligen, de islam in stand te houden en te ontwikkelen door de ijzeren greep van moslimheersers en -regimes, angst voor het heilige en de hel, en sociale controle, die door de gemeenschap op het individu werd uitgeoefend, zoals belichaamd in de sharia. Het eist, en blijft eisen, het afzweren van alle vragen en kritiek.
De naam “islam” betekent “onderwerping”
Onderwerping is zo essentieel voor het voortbestaan ervan, dat het zelfs wordt uitgeroepen tot het fundamentele principe van de islam – de naam zelf.
Uit het boek – pagina 40 en 91 – de historische Mohammed en Abd al-Malik
Laten we nu de figuur onderzoeken die zal worden gepresenteerd als de grote profeet van de islam, bekend als de “muhammad” of Mohammed, de prediker en oorlogsleider onder sommige Qurayshi Arabieren aan het begin van de 7e eeuw.
De geschiedenis heeft zijn werkelijke naam niet bewaard; alleen de titel “muhammad” is behouden gebleven, die later zijn kenmerkende naam in de islamitische traditie werd. We zullen onderzoeken hoe en waarom deze naam aan hem werd toegeschreven, en waarschijn-lijk aan anderen.
Niettemin was het kiezen van de historische Mohammed, als basis voor de Profeet van de Islam, een beperkte beslissing, gedreven door de noodzaak om te voldoen aan de erfenis van Abd al-Malik, met name zijn aanname van de zin “muhammad rasul allah”. Als gevolg hiervan moest de Profeet “Muhammad” worden genoemd, vandaar de keuze voor de historische Mohammed, en werd hij afgebeeld als “door God gezonden”, om zo te corresponderen met het zelfbeeld van Abd al-Malik.
Uit het boek – pagina 110 – het ontstaan van de Koran
We begrijpen nu dat de Koran niet alleen is ontstaan uit de prediking van Mohammed, noch alleen uit de prediking van verschillende Arabische predikers van het begin van de 7e eeuw. Het evolueerde aanzienlijk, beginnend bij wat je zou kunnen noemen “proto-Korans” – folio’s samengesteld door vroege Arabische leiders uit aantekeningen van Arabische predikers, die waren opgeleid door de Judeo-Nazareners.
De tekst onderging verschillende stadia van manipulatie en evolutie richting zijn islamisering, met name door Abd al-Malik’s bijna complete en beslissende compilatie, totdat het zijn uiteindelijke vorm bereikte rond de 10e eeuw.
Tegenwoordig zijn veel moslims, ondanks technologische vooruitgang en toegenomen geletterdheid die de Koran toegankelijker hebben gemaakt, nog steeds beperkt bekend met de inhoud ervan en aarzelen ze vaak om het te lezen en te begrijpen vanwege de waargenomen heiligheid ervan.
Moslims door God uitgekozen tot heerschappij op aarde
In feite bestaat de islam voornamelijk uit een gespreksonderwerp dat extern is aan de Koran, waarbij de Koranische tekst indien nodig als rechtvaardiging dient. De Koran, samen met andere bronnen van het islamitische geloof, zoals de Hadith, de Sirah, de islamitische geschiedenis en zelfs de figuur van Mohammed, ondersteunt een breder, veel betekenisvoller idee: het geloof dat moslims door God zijn uitgekozen om zijn heerschappij op aarde te vestigen.
De komst van de Mahdi en de terugkeer van Messias-Jezus
Deze messianistische visie voorziet in een islamitische toekomst waarin de wereld zal worden gereinigd en gered door de islam, een belofte die wordt onderstreept door de verwachte komst van de Mahdi en de terugkeer van Messias-Jezus aan het einde der tijden. Uiteindelijk zal God deze gezuiverde wereld schenken aan zijn uitverkorenen, die dan in eeuwige gelukzaligheid zullen leven.
.
Stichting Vlichthus
Stichting Vlichthus hecht er grote waarde aan dat deze uitgave bewaard blijft.Publicatie betekent niet automatisch dat álles in dit boek onderschreven wordt door vertaler en uitgever.
.
Het grote geheim van de islam
Het grote geheim van de islam